Gitara – jak czytać tabulaturę i akordy

Tabulatura

Uproszczony sposób notacji muzycznej na gitarę. Umożliwia zapis oraz odtworzenie utworu bez znajomości nut. Tabulatura to graficzne przedstawienie gryfu gitary z oznaczeniem tego, na którym progu palec lewej ręki naciska strunę.

 

W tabulaturze każda linia oznacza strunę gitary: licząc od głowy w kierunku nóg mamy E, A, D, G, B, E

Uwaga! Mamy dwie struny E – wiolinową oraz basową.

Jak czytać tabulaturę?

PRZYKŁAD 1

W tabularzue cyfra to informacja, który próg musisz nacisnąć. Na strunie D mamy cyfrę 1, więc palec lewej ręki umieszczamy na I progu struny D.

Ważne! Tabulatura nie informuje nas, który palec używamy do złapania dźwięku.

PRZYKŁAD 2

Tabulaturę czytamy od lewej do prawej. Na powyższym rysunku dwie cyfry znajdują się obok siebie. W pierwszej kolejności gramy dźwięk znajdujący się z lewej strony, a następnie z prawej.

Krok 1: przyciskamy II próg struny G.

Krok 2: przyciskamy I próg struny B.

PRZYKŁAD 3

W tym przykładzie mamy sytuacje, gdzie dwie cyfry znajdują się nad sobą. Oznacza to, że dwa dźwięki musimy zagrać jednocześnie. Przyciskamy jednocześnie III próg struny B oraz III próg struny wiolinowej E.

PRZYKŁAD 4

Cyfra zero to struna pusta – nie musimy trzymać palca na progu gitary. Uderzamy pustą strunę A.


Diagram akordu

Diagram akordu to graficzne przedstawienie akordu oraz jego opalcowania.

Czytając powyższą tabulaturę wiemy, że musimy zagrać jednocześnie:

  • II próg struny D
  • II próg struny G
  • I próg struny B
  • dodatkowo uderzamy puste struny A oraz wiolinową E oznaczone jako „0”

Jest to akord A-moll. Niestety tabulatura nie informuje nas o opalcowaniu.

Powyższy akord możemy przedstawić jako diagram akordu:

Oto jakie informacje możemy  wyczytać z diagramu akordu:

  1. Sześć poziomych linii to struny gitary. Licząc od dołu do góry: E A D G B E
  2. Pionowe linie oznaczają progi gitary.
  3. Czarne kropki to progi na podstrunnicy, które musimy nacisnąć palcami lewej reki.
  4. Cyfry z prawej strony diagramu oznaczają palce, które używamy do złapania progu.
  • Każda cyfra przyporządkowana jest do konkretnej struny
  • 1 to palec wskazujący, 2 to palec środkowy, 3 to palec serdeczny, 4 to mały palec
  1. Kropki, które wychodzą poza progi to struny puste. Nie musimy trzymać palców na progach.
  2. „X” to struna, która nie jest grana w akordzie.
  3. „Am” jest nazwą akordu, który opisuje diagram. Inna nazwa akordu to A-moll lub a-moll.
  4. Gruba pionowa linia po lewej stronie rysunku to próg zerowy (siodełko).
  5. Diagramy akordów mogą być narysowane w formie pionowej i poziomej.

 

autor: Piotr Słapa


Gitara akustyczna bez tajemnic

Grasz na gitarze akustycznej? Witaj wśród swoich!

Jesteśmy grupą zrzeszającą pasjonatów tego wspaniałego instrumentu. Znajdziesz tutaj praktyczne porady, lekcje oraz testy sprzętu.

Grupa ma charakter EDUKACYJNY.

Jeśli jesteś osobą początkującą lub średnio-zaawansowaną otrzymasz tutaj cenne wskazówki od profesjonalnych muzyków.

Dołącz do największej w Polsce społeczności gitarzystów akustycznych już dziś!