Gitara – technika gry palcami

Aby wydobyć z instrumentu dźwięk o wystarczającej głośności musimy uderzyć struny w okolicy otworu rezonansowego (gitara akustyczna) lub w okolicy przetworników (gitara elektryczna).

Jednym ze sposobów wydobycia dźwięku na gitarze jest gra palcami. Metoda, którą Ci pokażę opiera się na stylu fingerstyle, a nie na technice gitary klasycznej.


Dlaczego fingerstyle?

Fingerstyle stwarza ogromne możliwości kreacji i interpetacji utworów. Jeśli w tym momencie nauki gry zainwestujesz czas w fingerstyle to za kilka lat otrzymasz rozbudowany techniczny warsztat umożliwiający wykonywanie każdej muzyki –  od klasyki po szeroko pojętą muzykę rozrywkową.

Kilka porad na początek:

  • Przedramię w okolicy łokcia prawej ręki opiera się o korpus gitary.
  • Nadgarstek spoczywa na górnej części mostka gitary (przy strunach basowych).
  • Układ ręki przypomina dłoń składającą się do zaciśnięcia w pięść – palce nie dotykają jednak wewnętrznej strony dłoni.
  • Mały palec może spoczywać pod strunami wiolinowymi (w gitarach akustycznych w tym miejscu jest płytka ochronna). Pamiętaj, żeby mały palec miał zakres ruchów, a nie był przyklejony.
  • Palce grają z pozycji zaokrąglonej, a nie wyprostowanej.
  • Ważne! Palce uderzają struny, a nie szarpią.
  • Kciuk utrzymuj na poziomie palca wskazującego lub odrobinę przed. Pozwoli to na lepszą kontrolę basów.
  • Minimalizuj ruchy – atakuj struny z najbliższej odległości, a po ataku nie oddalaj zbyt daleko palców.

Czy do gry palcami potrzebuję paznokci?

Polecam technikę opuszkową bez paznokci. Gitarzyści klasyczni używają paznokci, ale w praktyce na gitarze akustycznej i elektrycznej może być to przeszkodą (np. gruba metalowa struna potrafi złamać paznokieć). Musisz wiedzieć, że perfekcyjne paznokcie są trudne w utrzymaniu – trzeba dbać o ich dobrą kondycję i regularnie pielęgnować.


Instrukcja oznaczenia palców prawej ręki:

 

 

Palce możemy oznaczyć metodą P I M A

– strunę uderzamy kciukiem

– strunę uderzamy palcem wskazującym

– strunę uderzamy palcem środkowym

– strunę uderzamy palcem serdecznym

 

 


UWAGA! Palce lewej ręki oznaczamy inaczej.

K – kciuk

1 – palec wskazujący

2 – palec środkowy

3 – palec serdeczny

4 – mały palec


Przeanalizujmy kilka możliwych scenariuszy gry palcami:

PRZYKŁAD 1

Układ dźwięków z powyższego obrazka najczęściej pojawi się podczas ogrywania akordów.

Kroki 1-3: Kciuk (p) uderza struny basowe E, A, D.

Krok 4: Palec wskazujący (i) uderza strunę G.

Krok 5: Palec środkowy (m) uderza strunę B.

Krok 6: Palec serdeczny (a) uderza strunę wiolinową E.


PRZYKŁAD 2

Jest to bardzo podobny układ do poprzedniego obrazka. W tej sytuacji struny G, B, E uderzamy jednocześnie.

Krok 1: Kciuk (p) uderza strunę A.

Krok 2: Palec wskazujący (i) uderza strunę G.

Palec środkowy (m) uderza strunę B.

Palec serdeczny (a) uderza strunę wiolinową E.


PRZYKŁAD 3

Sytuacja, kiedy w wolnym tempie gramy dwa dźwięki melodii na tej samej strunie.

Krok 1: Palec środkowy (m) uderza strunę B.

Krok 2: Palec środkowy (m) uderza strunę B.


PRZYKŁAD 4

Sytuacja, kiedy w szybkim tempie gramy trzy dźwięki melodii na tej samej strunie.

Krok 1: Palec środkowy (m) uderza strunę B.

Krok 2: Palec wskazujący (i) uderza strunę B.

Krok 3: Palec środkowy (m) uderza strunę B.


PRZYKŁAD 5

Sytuacja, kiedy w szybkim lub wolnym tempie gramy dwa dźwięki melodii na różnych strunach.

Krok 1: Palec środkowy (m) uderza strunę B.

Krok 2: Palec wskazujący (i) uderza strunę G.

 

autor: Piotr Słapa


Gitara akustyczna bez tajemnic

Grasz na gitarze akustycznej? Witaj wśród swoich!

Jesteśmy grupą zrzeszającą pasjonatów tego wspaniałego instrumentu. Znajdziesz tutaj praktyczne porady, lekcje oraz testy sprzętu.

Grupa ma charakter EDUKACYJNY.

Jeśli jesteś osobą początkującą lub średnio-zaawansowaną otrzymasz tutaj cenne wskazówki od profesjonalnych muzyków.

Dołącz do największej w Polsce społeczności gitarzystów akustycznych już dziś!