Gitara – technika gry palcami

Aby wydobyć z instrumentu dźwięk o wystarczającej głośności musimy uderzyć struny w okolicy otworu rezonansowego (gitara akustyczna) lub w okolicy przetworników (gitara elektryczna).

Jednym ze sposobów wydobycia dźwięku na gitarze jest gra palcami. Metoda, którą Ci pokażę opiera się na stylu fingerstyle, a nie na technice gitary klasycznej.


Dlaczego fingerstyle?

Fingerstyle stwarza ogromne możliwości kreacji i interpetacji utworów. Jeśli w tym momencie nauki gry zainwestujesz czas w fingerstyle to za kilka lat otrzymasz rozbudowany techniczny warsztat umożliwiający wykonywanie każdej muzyki –  od klasyki po szeroko pojętą muzykę rozrywkową.

Kilka porad na początek:

  • Przedramię w okolicy łokcia prawej ręki opiera się o korpus gitary.
  • Nadgarstek spoczywa na górnej części mostka gitary (przy strunach basowych).
  • Układ ręki przypomina dłoń składającą się do zaciśnięcia w pięść – palce nie dotykają jednak wewnętrznej strony dłoni.
  • Mały palec może spoczywać pod strunami wiolinowymi (w gitarach akustycznych w tym miejscu jest płytka ochronna). Pamiętaj, żeby mały palec miał zakres ruchów, a nie był przyklejony.
  • Palce grają z pozycji zaokrąglonej, a nie wyprostowanej.
  • Ważne! Palce uderzają struny, a nie szarpią.
  • Kciuk utrzymuj na poziomie palca wskazującego lub odrobinę przed. Pozwoli to na lepszą kontrolę basów.
  • Minimalizuj ruchy – atakuj struny z najbliższej odległości, a po ataku nie oddalaj zbyt daleko palców.

Czy do gry palcami potrzebuję paznokci?

Polecam technikę opuszkową bez paznokci. Gitarzyści klasyczni używają paznokci, ale w praktyce na gitarze akustycznej i elektrycznej może być to przeszkodą (np. gruba metalowa struna potrafi złamać paznokieć). Musisz wiedzieć, że perfekcyjne paznokcie są trudne w utrzymaniu – trzeba dbać o ich dobrą kondycję i regularnie pielęgnować.


Instrukcja oznaczenia palców prawej ręki:

 

 

Palce możemy oznaczyć metodą P I M A

– strunę uderzamy kciukiem

– strunę uderzamy palcem wskazującym

– strunę uderzamy palcem środkowym

– strunę uderzamy palcem serdecznym

 

 


UWAGA! Palce lewej ręki oznaczamy inaczej.

K – kciuk

1 – palec wskazujący

2 – palec środkowy

3 – palec serdeczny

4 – mały palec


Przeanalizujmy kilka możliwych scenariuszy gry palcami:

PRZYKŁAD 1

Układ dźwięków z powyższego obrazka najczęściej pojawi się podczas ogrywania akordów.

Kroki 1-3: Kciuk (p) uderza struny basowe E, A, D.

Krok 4: Palec wskazujący (i) uderza strunę G.

Krok 5: Palec środkowy (m) uderza strunę B.

Krok 6: Palec serdeczny (a) uderza strunę wiolinową E.


PRZYKŁAD 2

Jest to bardzo podobny układ do poprzedniego obrazka. W tej sytuacji struny G, B, E uderzamy jednocześnie.

Krok 1: Kciuk (p) uderza strunę A.

Krok 2: Palec wskazujący (i) uderza strunę G.

Palec środkowy (m) uderza strunę B.

Palec serdeczny (a) uderza strunę wiolinową E.


PRZYKŁAD 3

Sytuacja, kiedy w wolnym tempie gramy dwa dźwięki melodii na tej samej strunie.

Krok 1: Palec środkowy (m) uderza strunę B.

Krok 2: Palec środkowy (m) uderza strunę B.


PRZYKŁAD 4

Sytuacja, kiedy w szybkim tempie gramy trzy dźwięki melodii na tej samej strunie.

Krok 1: Palec środkowy (m) uderza strunę B.

Krok 2: Palec wskazujący (i) uderza strunę B.

Krok 3: Palec środkowy (m) uderza strunę B.


PRZYKŁAD 5

Sytuacja, kiedy w szybkim lub wolnym tempie gramy dwa dźwięki melodii na różnych strunach.

Krok 1: Palec środkowy (m) uderza strunę B.

Krok 2: Palec wskazujący (i) uderza strunę G.

 

autor: Piotr Słapa