Gitara – zestaw akordów dla początkujących

Akord 

Układ co najmniej trzech dźwięków o różnej wysokości i nazwie. Oczywiście wyjaśnienie budowy akordów w teorii muzyki jest dużo bardziej skomplikowane, ale na tym etapie nauki gry to wszystko co musisz wiedzieć.

Do czego potrzebujemy akordy?

Mówiąc obrazowo – aby zbudować dom potrzebujesz cegieł. W ten sam sposób można podejść do muzyki. Do budowy piosenek potrzebujesz akordów. Akordy zbudowane są z elementów zwanych interwałami. Więcej o interwałach dowiesz się na kolejnych etapach nauki.

Podstawowe akordy możemy podzielić ze względu na budowę oraz charakter brzmienia na 2 grupy:

  • Akordy durowe (wesołe)
  • Akordy mollowe (smutne) 

Opalcowania akordów

 Jest to sposób w jaki układamy palce na gryfie gitary. Warto wiedzieć, że każdy akord ma unikalną kolejność palców i musisz się jej nauczyć. Opalcowania przeczytasz z diagramów akordów, gdzie cyfry reprezentują konkretny palec.

W miarę możliwości postaraj się umieścić na gryfie wszystkie palce jednocześnie – przyspieszy to proces nauki akordów i będziesz grać płynniej.


8 podstawowych akordów

Poniżej kształty oraz opalcowania ośmiu akordów, które powinieneś znać na początkowym etapie nauki gry. Osiem akordów wystarczy, aby zagrać wiele utworów. Jeśli będziesz mieć okazję zerknij do śpiewnika z piosenkami na gitarę (sięgnij po książkę lub spójrz do internetu). Dowiesz się jakich akordów potrzebujesz do ulubionej piosenki.

Akordy ułożone są zgodnie z sugerowaną kolejnością nauki. Od najłatwiejszego opalcowania do najtrudniejszego. Owocnej nauki!


E-moll

Inna nazwa: Em

Akord E-moll jest akordem mollowym (brzmi smutno). W opracowaniach może być również oznaczony jako Em.

  • Palec środkowy umieść na II progu struny A.
  • Palec serdeczny umieść na II progu struny D.
  • W akordzie E-moll struny basowe E oraz wiolinowe G, B, E są puste.

Wskazówka! Jest to najłatwiejszy akord na gitarze. Używamy tylko palca środkowego i serdecznego.


E-dur

Inna nazwa: E

Akord E-dur jest akordem durowym (brzmi radośnie). W opracowaniach może być również oznaczony jako E.

  • Palec środkowy umieść na II progu struny A.
  • Palec serdeczny umieść na II progu struny D.
  • Palec wskazujący umieść na I progu struny G.
  • W akordzie E-dur struny: basowa E oraz wiolinowe B i E są puste.

Wskazówka! Łatwo zauważyć, że akord E-dur powstanie jeśli do akordu E-moll dołożymy jeden palec (I próg na strunie G).


A-moll

Inna nazwa: Am

Akord A-moll jest akordem mollowym (brzmi smutno). W opracowaniach może być również oznaczony jako Am. 

  • Palec środkowy umieść na II progu struny D.
  • Palec serdeczny umieść na II progu struny G.
  • Palec wskazujący umieść na I progu struny B.
  • W akordzie A-moll struna basowa E nie jest grana, a struny A i wiolinowa E są puste.

Wskazówka! Kształt akordu A-moll jest taki sam jak akordu E-dur. Gramy go tylko na innych strunach.


D-moll

Inna nazwa: Dm

Akord D-moll jest akordem mollowym (brzmi smutno). W opracowaniach może być również oznaczony jako Dm.

  • Palec środkowy umieść na II progu struny G.
  • Palec serdeczny umieść na III progu struny B.
  • Palec wskazujący umieść na I progu struny wiolinowej E.
  • W akordzie D-moll struny basowe E i A nie są grane, a struna D jest pusta.

D-dur

Inna nazwa: D

Akord D-dur jest akordem durowym (brzmi radośnie). W opracowaniach może być również oznaczony jako D.

  • Palec wskazujący umieść na II progu struny G.
  • Palec serdeczny umieść na III progu struny B.
  • Palec środkowy umieść na II progu struny wiolinowej E.
  • W akordzie D-dur struny basowe E i A nie są grane, a struna D jest pusta.

A-dur

Inna nazwa: A

Akord A-dur jest akordem durowym (brzmi radośnie). W opracowaniach może być również oznaczony jako A.

  • Palec wskazujący umieść na II progu struny D.
  • Palec środkowy umieść na II progu struny G.
  • Palec serdeczny umieść na II progu struny B.
  • W akordzie A-dur struna basowa E nie jest grana, a struny A i wiolinowa E są puste.

Wskazówka! Problematyczne może być umieszczenie trzech palców pod sobą na II progu. Wymaga to praktyki, aby uzyskać czysty dźwięk.


C-dur

Inna nazwa: C

Akord C-dur jest akordem durowym (brzmi radośnie). W opracowaniach może być również oznaczony jako C.

  • Palec serdeczny umieść na III progu struny A.
  • Palec środkowy umieść na II progu struny D.
  • Palec wskazujący umieść na I progu struny B.
  • W akordzie C-dur struna basowa E nie jest grana (w diagramie „X”), a struny G i wiolinowa E są puste.

Wskazówka! Akord wymaga większego rozciągnięcia dłoni niż wcześniejsze akordy.


G-dur

Inna nazwa: G

Akord G-dur jest akordem durowym (brzmi radośnie). W opracowaniach może być również oznaczony jako G.

  • Palec środkowy umieść na III progu struny basowej E.
  • Palec wskazujący umieść na II progu struny A.
  • Palec serdeczny umieść na III progu struny B.
  • Mały palec umieść na III progu struny wiolinowej E.
  • W akordzie G-dur struny D i G są puste.

Wskazówka! Jedyny akord w dzisiejszej lekcji, który wymaga użycia wszystkich czterech palców.

 

autor: Piotr Słapa


Gitara akustyczna bez tajemnic

Grasz na gitarze akustycznej? Witaj wśród swoich!

Jesteśmy grupą zrzeszającą pasjonatów tego wspaniałego instrumentu. Znajdziesz tutaj praktyczne porady, lekcje oraz testy sprzętu.

Grupa ma charakter EDUKACYJNY.

Jeśli jesteś osobą początkującą lub średnio-zaawansowaną otrzymasz tutaj cenne wskazówki od profesjonalnych muzyków.

Dołącz do największej w Polsce społeczności gitarzystów akustycznych już dziś!